Renault 5 E-Tech review

De ultieme retro droom.

Auteur

Nienke

Publicatiedatum

30-10-2024

Leestijd

5 minuten

Tags

Reviews
Blog

Renault 5 2024 review: de terugkeer van een legende

De Renault 5 E-Tech is terug! Na zijn succesvolle presentatie als conceptcar in 2021, is deze elektrische variant nu daadwerkelijk in de showroom te bewonderen. De wereld reageerde destijds zo enthousiast dat de auto vrijwel ongewijzigd in productie is genomen. In deze review lees je meer over zijn unieke features, elektrische prestaties en onze review van een korte rijtest in de nieuwe Renault 5:

  • Exterieur
  • Prestaties
  • Interieur
  • Rijtest
  • Prijzen
  • Conclusie

Geschiedenis van de R5

De oorspronkelijke Renault 5 was een icoon in de jaren '80. Met wereldwijd maar liefst 5,5 miljoen verkochte exemplaren stond de auto symbool voor comfort, kwaliteit en betaalbaarheid. Nu, tientallen jaren later, keert hij terug, maar dan volledig elektrisch en met een moderne twist. De nostalgische elementen zijn behouden, maar met een eigentijdse upgrade.

Het exterieur van de Renault 5 2024: nostalgie en innovatie

Het design van de Renault 5 E-Tech blijft trouw aan zijn roots, met een perfecte balans tussen nostalgie en innovatie. Denk aan de herkenbare, compacte vorm met korte overhangen en die iconische schuine achterkant. De verticale achterlichten en vierkante LED-lampen onderaan de voorbumper doen je direct denken aan de 5 Turbo. Nieuw is de laadindicator op de motorkap, die de plaats heeft ingenomen van de oorspronkelijke luchtinlaat en je in één oogopslag het laadniveau laat zien.

De Renault 5 2024 biedt vele mogelijkheden om te personaliseren: vijf carrosseriekleuren, 104 accessoires en unieke 3D-geprinte onderdelen zorgen voor maar liefst 200 mogelijke combinaties. Elke uitvoering is standaard uitgerust met 18’’ velgen, wat zorgt voor een sportieve look.

Elektrische prestaties van de Renault 5 E-Tech

De Renault 5 E-Tech electric biedt twee accupakketten: een 40 kWh-versie met 120 pk en een actieradius van 312 kilometer, en een 52 kWh-versie met 150 pk en 410 kilometer. Snelladen kan tot maximaal 80 of 100 kW en je bent altijd binnen 30 minuten van 15 naar 80% geladen. Daarnaast is de auto voorzien van een bidirectionele lader, wat betekent dat je de auto in de toekomst kunt gebruiken om elektriciteit terug te leveren aan het net, bijvoorbeeld in combinatie met zonnepanelen. De R5 fungeert dan eigenlijk als thuisbatterij.

Warmtepomp in de Renault 5

De Renault 5 heeft ook een warmtepomp, wat zorgt voor efficiëntie bij het verwarmen van het interieur en een betere actieradius. Renault is de eerste autofabrikant die de warmte van de motor terugwint om de batterij te verwarmen. Dit optimaliseert de prestaties zonder extra energie te verbruiken.

Renault kiest er bewust voor om de focus te leggen op het verbeteren van de batterijen en het beheer van snelladen, in plaats van steeds grotere en zwaardere batterijen te maken. Met 400 kilometer actieradius is dit meer dan voldoende voor de doelgroep van de Renault 5, en deze aanpak voorkomt dat de auto zwaarder en duurder wordt.

Lees verder onder de video

Bekijk onze Renault 5 E-Tech 2024 review video

Productie en duurzaamheid van de nieuwe Renault 5

De Renault 5 wordt geproduceerd in Frankrijk, waarbij Europese leveranciers zorgen voor de onderdelen, waaronder de batterij. Door de lokale productie wordt niet alleen de CO2-voetafdruk verlaagd, maar blijven ook de arbeidsomstandigheden op het hoogste niveau. Verder bevat de R5 veel gerecyclede materialen en is het interieur leervrij. Renault maakt hiermee een bewuste keuze voor duurzaamheid, zowel in productie als in het uiteindelijke product.

Interieur R5 2024: retro met een moderne touch

Binnenin de Renault 5 E-Tech blijft het retrogevoel behouden. Het dashboard heeft ouderwetse ‘ribbels’ met verticale stiknaden, en de bekleding bestaat volledig uit gerecycled materiaal. De stoelen zijn geïnspireerd op de oude 5 Turbo en zitten heerlijk comfortabel. Ook zijn er moderne accenten zoals een 7 of 10 inch digitaal instrumentenpaneel, en een 10 inch multimediasysteem met Google integratie.

De Renault 5 beschikt over maar liefst 26 rijhulpsystemen, waaronder active lane assist, adaptieve cruise control en easy park assist. Een handige feature is "Reno", de persoonlijke rij-assistent, die je oplaadbeurten plant, je rijstijl analyseert, je helpt om de actieradius te optimaliseren en je vragen beantwoordt met behulp van AI.

Onze proefrit in de Renault 5 E-Tech 2024

De Renault 5 E-Tech is ontworpen voor optimaal rijplezier. Ze hebben daarbij gefocust op vier pijlers: wendbaarheid, reactievermogen, stabiliteit en nauwkeurigheid van de besturing. Hij staat op een heel nieuw platform en hij heeft aldus Renault de beste wegligging in zijn segment. Hij heeft een laag zwaartepunt, een multi-link achteras en de responstijden van de voor- en achteras behoren tot de beste in de markt. Dit geeft de auto met name in bochten een zeer scherp stuurgevoel. 
De uitvoering waar wij mee hebben gereden heeft 150 pk en 245 Nm en dat is meer dan genoeg voor zijn formaat en gewicht. Hij reageert snel en accelereert heel soepel. De brake-by-wire technologie, vaak gebruikt in raceauto’s, maakt de remmen sneller en nauwkeuriger, wat bijdraagt aan de sportieve rijervaring. Al met al biedt de Renault 5 2024 een hele leuke, vlotte rijbeleving.

Renault 5 2024 prijs

De vanafprijs van de Renault 5 E-Tech is € 25.000. Deze basisversie is vanaf lente 2025 te bestellen en heeft een accupakket van 40 kWh, 300 kilometer actieradius en 95 pk. De introductiemodellen die al te bestellen zijn beginnen bij € 27.990, zijn luxer uitgerust en hebben betere prestaties. Het topmodel van de R5 is de Iconiq Cinq met een accupakket van 52 kWh, een actieradius van 410 kilometer en 150 pk. Deze uitvoering van de Renault 5 heeft een vanafprijs van € 34.490. Op zoek naar de meest uitgebreide en actuele prijsinformatie van de R5? Deze vind je op onze modelpagina

Conclusie review Renault 5: een ultieme retro droom

De Renault 5 E-Tech 2024 is de perfecte mix van nostalgie, innovatie en rijplezier. Deze auto is niet alleen leuk om te zien, maar rijdt ook nog eens fantastisch. Hij is compact en biedt voldoende actieradius voor zijn doelgroep. Daarbij geef Renault aan dat de algemene focus in dit segment op het verbeteren van de batterij en het beheer van snelladen moet liggen, in plaats van steeds grotere batterijen, omdat dit de auto alleen maar zwaarder en duurder maakt. En daar kunnen wij ons in vinden.

De R5 is de ideale keuze voor wie een iconische auto zoekt met de voordelen van moderne elektrische technologie. Ben je benieuwd geworden? Kom naar een van de Renault-vestigingen van Hedin Automotive en ontdek zelf wat de R5 zo leuk maakt tijdens een proefrit. Wij helpen je graag bij het samenstellen van jouw ultieme retro droom!