Veelgestelde vragen over autoschadeherstel

Schade herstellen bij Hedin Automotive. De veelgestelde vragen op een rijtje.

Hulp nodig? Op deze pagina hebben wij de veelgestelde vragen alvast voor je beantwoord. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op of kom langs bij een van onze vestigingen in de buurt.  

Veelgestelde vragen over schadeherstel

Ik heb schade aan mijn auto. Wat moet ik doen?

Schade aan je auto is altijd vervelend. Wij helpen je graag deze schade op te lossen. Via onze website kun je vrijblijvend een prijsindicatie aanvragen. Wij nemen telefonisch contact met je op om de vervolgstappen te bespreken.  

Wat kost de reparatie van mijn autoschade?

Afhankelijk van de grootte van de schade en hoe wij dit moeten repareren varieert dit. Neem contact op met een van onze vestigingen voor meer informatie of een schade intakegesprek.

Wat is een schade intakegesprek?

Tijdens een schade intakegesprek bekijken we de schade aan je auto nauwkeurig om de reparatiekosten te kunnen bepalen. Ook bekijken wij je verzekering. Op basis van deze informatie weet je direct welke kosten je zelf nog moet betalen. Denk bijvoorbeeld aan je eigen risico.  

Ik kom voor een schade intakegesprek. Wat neem ik mee?

Neem je kentekencard, groene kaart (verzekeringsbewijs), rijbewijs en het voertuig zelf mee. Het rijbewijs is nodig in geval je eventueel vervangend vervoer wil. 

Vermindert de waarde van mijn auto na het schadeherstel?

Nee, indien het voertuig optisch en technisch goed wordt hersteld, volgens de normen van de fabrikant, voldoet deze weer aan alle wet- en verkeerseisen en is hij weer zo goed als nieuw.

Zit er garantie op de herstelde schade?

Alle Hedin Automotive schadeherstelvestigingen zijn lid van brancheorganisatie BOVAG; dat betekent dat je 4 jaar garantie op de uitgevoerde werkzaamheden krijgt.

Ik wil graag gebruik maken van vervangend vervoer?

Wil je gebruik maken van vervangend vervoer wanneer de schade aan je auto wordt gerepareerd? Geef dit tijdens het schade intakegesprek aan en anders minimaal 24 uur voordat het voertuig wordt gebracht voor schadeherstel. In geval van nood of wanneer je onderweg bent dan kun je het verzoek voor vervangend vervoer via de nooddienst van de leasemaatschappij of verzekeraar aangeven. Heb je een leaseauto van Hedin Automotive dan kun je contact opnemen met: 020 6583980.

Wanneer is mijn auto klaar?

Vooraf wordt de beoogde hersteltijd besproken. Blijkt in de praktijk dat deze tijd niet haalbaar is dan informeren je daarover tijdig. Er kan bijvoorbeeld een vertraging ontstaan door verborgen schades of als onderdelen niet op tijd geleverd kunnen worden.

Kan mijn auto gehaald en gebracht worden?

Ja dat is mogelijk. Binnen een redelijke afstand kan jouw voertuig bij je thuis of op het werk worden opgehaald. Ook kunnen we je wegbrengen, bijvoorbeeld naar huis, of naar het werk en eventueel later weer ophalen.

Hoe lang moet ik wachten met wassen nadat mijn auto gespoten is?

De Hedin Automotive schadeherstelbedrijven leveren je auto na reparatie gebruiksklaar en gewassen af. Wil je kort na de reparatie speciale handelingen uitvoeren aan de lak van je auto? Bespreek dan met onze schade experts wat er mogelijk is.  

Waar kan ik met mijn leaseauto terecht voor schadereparatie?

Uiteraard staan wij voor het herstellen van je auto voor je klaar en zijn wij  met een landelijk dekkend netwerk van schadeherstelbedrijven altijd dichtbij. Echter beslist jouw leasemaatschappij waar jij je auto moet aanbieden voor schadeherstel. Neem hiervoor dus contact op met je leasemaatschappij. Lease je een auto via Hedin Automotive Lease? Bel dan de afdeling Driver Care van Hedin Automotive Lease via 020 6583980.

Ik heb een klacht over de uitgevoerde reparatie. Wat nu?

Heb je een klacht? Laat het ons weten. De vestigingsmanager van de schadeherstelvestiging zal de klacht beoordelen en tekortkomingen en/of fouten in goed overleg met je oplossen. Ben je niet tevreden met de oplossing. Neem dan contact op met het hoofdkantoor van Hedin Automotive. In het uitzonderlijke geval dat wij er niet uitkomen, kun je contact opnemen met Bovag-bemiddeling via hulpbijklachten@bovag.nl, of anders via de Bovag-geschillencommissie. Deze partij zal als arbiter de zaak objectief beoordelen. 

Wat moet ik doen na een ongeval?

Bij een klein ongeval waarbij de auto niet te zwaar beschadigd is, en er geen tegenpartij is, kun je doorrijden. Wij adviseren je dan zo snel mogelijk naar een van onze schadeherstelbedrijven te gaan, autoschade wordt na verloop van tijd erger en kan de veiligheid van je auto ernstig aantasten. Bij een groot ongeval of een ongeval waarbij een tegenpartij betrokken is, moet je op de locatie blijven en het Europees schadeformulier invullen. Rijd je in een lease- of huurauto? Maak dan altijd melding van de schade bij de partij waar je de auto vandaan hebt.

Kan ik mijn schade ook verhalen als er geen tegenpartij bekend is?

In het geval van verkeersschade, welke veroorzaakt is door een ander motorvoertuig, kan er een claim worden ingediend bij het Waarborgfonds Motorverkeer. Let op, dit is enkel voor schades die mogelijk door een WAM-plichtig voertuig zijn veroorzaakt. Oftewel een voertuig die volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen verplicht verzekerd moet worden om deel te mogen nemen aan het verkeer. Kijk voor meer informatie op: https://www.schadezonderdader.nl/

Wat betekent total loss?

Er zijn 2 vormen van total loss. Namelijk Technisch total loss en Economisch total loss. Bij technisch total loss is het  technische gezien niet meer verantwoord om het voertuig te repareren. Reparatie zal niet meer plaatsvinden en de eigenaar is in de meeste gevallen verplicht de auto af te dragen. De auto zal bij een geselecteerd demontagebedrijf gedemonteerd worden.

Bij Economisch total loss zijn de reparatiekosten hoger dan de dagwaarde van de auto, minus de restwaarde van het beschadigde voertuig. In een aantal gevallen is er nog een mogelijkheid tot herstel, al dan niet met een bijbetaling van de verzekerde.